Vanliga frågor - hyresgäster
Vanliga frågor - hyresgäster
Vad är Mycamper och hur skiljer vi oss från andra uthyrningsfirmor?
MyCamper grundades i Schweiz och är en tjänst som möjliggör för privatpersoner att hyra ut sina campingfordon till andra privatpersoner. Genom MyCamper kan du som ägare till en husvagn eller husbil hyra ut ditt fordon till andra som vill prova friheten med camping. Genom att dela din husbil eller husvagn med andra kan du inte bara täcka dina kostnader för fordonet utan även skapa en extra inkomst. Vi på MyCamper anser att hållbarhet är otroligt viktigt och att den som hyr ut sitt fordon tillför till hållbarheten i världen, där vi delar på våra resurser istället för att konstant skapa, och konsumera, nytt. Just campingfordon är perfekta att hyra ut då de ofta står oanvända större delen på året.
Ja, för att komma i kontakt med en uthyrare behöver du registrera en profil på MyCamper.se, där du fyller i ditt namn och email adress. När du har skapat en profil kan du se alla dina meddelande och förfrågningar och dina tidigare bokningar. Du kan registrera dig här https://mycamper.se/
Genom vårt sök- och filterverktyg kan du söka efter ett fordon som passar just dig. Här kan du filtrera på tillgänglighet, typ av fordon, antal bäddar, region etc. I fordonsannonsen hittar du mer information om vilka faciliteter fordonet har, bilder och hyresvillkoren. När du har hittat ett fordon som passar dig skickar du en bokningsförfrågan till uthyraren. Skulle du ha några frågor kan du alltid skicka dem via vår Chat på plattformen.
För att komma i kontakt med uthyraren för det fordon som passar dig skickar du en bokningsförfrågan. I bokningsförfrågan skickar du med hur många ni är som reser och hur era resplaner ser ut. Har du fler frågor till uthyraren kommunicerar du enklast genom meddelanden på hemsidan. När bokningsförfrågan accepteras av uthyraren kommer den period du har valt att blockeras i kalendern. Du får då ett mail där du färdigställer bokningen. Om fordonet man bokar har funktionen för direktbokning kan du göra en bokning direkt, utan att skicka en bokningsförfråga till uthyraren. Efter betalning skickar vi dig och uthyraren hyreskontraktet.
Hur fungerar bokningsförfrågan?
När du har hittat ett fordon som passar er är första steget att trycka på knappen ”bokningsförfråga”. När du gör detta meddelar du uthyraren om era resplaner och vilken period ni har valt. Därefter har både du och uthyraren möjlighet att ställa frågor till varandra. Om allting är till belåtenhet för uthyraren kommer denne att acceptera bokningsförfrågan och då får du ett email du kan slutföra bokning och börja planera resten av din resa.
Vad är skillnaden mellan direktbokning och en bokningsförfrågan?
Fordon med ’blixtikonen’ kan bli direktbokade vilket innebär att det inte skickas någon bokningsförfråga. Direktbokning innebär alltså att du inte behöver vänta på att uthyraren ska acceptera bokningsförfrågan. Vid en bokningsförfråga så presenterar du dig och frågar om att få hyra under din valda period. När uthyraren har accepterat din förfråga kan du slutföra bokningen av fordonet.
Fordon kan inte bli reserverade på MyCamper. När du har etablerat kontakt med uthyraren och skickat en bokningsförfråga kan du därefter diskutera detaljer med uthyraren. Uthyraren kan blockera fordonet för den efterfrågade perioden om de vill tills det att både du och uthyraren har fått svar på alla era eventuella frågor.
Det går bra att hyra med kort varsel på MyCamper. Tänk på att de behövs tillräcklig tid för att uthyraren ska hinna granska förfrågan och att avtalet ska kunna skapas. Den genomsnittliga svarstiden för uthyraren står i profilen. Om det skulle vara direktbokning så är den kortast möjliga starten för bokning två dagar innan resan påbörjas.
Alla uthyrare på MyCamper har möjlighet att bestämma en minsta hyresperiod. Du hittar minimumperioden i uthyrarens profil. Vår sökfunktion sorterar också fram de fordon som har en minimiperiod som passar din sökning.
Självklart, du kan se fordonet innan du gör en bokning. Detta gör man genom att komma i kontakt med uthyraren och be om att få se fordonet. Ni bestämmer då en tid där ni kan träffas och se fordonet innan bokningen sker.
När du skickar din bokningsförfråga så beskriver du din resplan så att uthyraren kan ta ställning till det. Dina resplaner kan vara ett viktigt kriterium för uthyrare när den ska välja att acceptera bokningsförfrågan. Om dina planer ändras så är det bäst att informera uthyraren så snart som möjligt. Enklast gör du det genom att skicka meddelande till uthyraren genom att logga in och skicka det genom vårt system.
Om du har bokat via en bokningsförfrågan behöver du fråga uthyraren om du kan förlänga eller ändra din bokning. Om uthyraren går med på det kommer denne att skicka en accept för den nya förfrågan och du får då en motsvarande ändring till din faktura eller kreditkort. Om det gäller direktbokning kan du förlänga resan så länge fordonet finns tillgängligt för de datumen du vill ändra. Skillnaden kommer att debiteras till din faktura eller kreditkort.
Tyvärr kan en resa inte avbokas helt utan kostnad. När en bokning sker är den bindande enligt MyCampers användarvillkor om inte annat angivits. Vi rekommenderar att du säkerställer att din hemförsäkring täcker avbokning för reser i det fallet. Enligt MyCampers användarvillkor ska hyrestagaren vid avbokning betala följande:
Upp till 60 dagar innan start för uthyrning: MyCampers serviceavgift och försäkringspremie
59-31 dagar före start: MyCampers serviceavgift, försäkringspremie samt 60% av bokningen.
<30 dagar före start: hela kostnaden
Efter att ni har hämtat upp fordonet har du 24 timmar på dig att rapportera avvikelser från vad som var överenskommet. Vänligen rapportera detta till hej@mycamper.se och till uthyraren. Om det inte är möjligt att ordna de delar som inte stämmer överens med bokningen kan du avbryta din bokning. MyCamper kommer att hjälpa dig att hitta ett annat likvärdigt fordon.
Med MyCampers försäkring via Omocom tillåter resor primärt inom Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark). Om du vill resa utanför Norden så behöver du meddela detta vid bokningen så att försäkringen också gäller utanför Norden.
Det kostar ingenting att lägga till extra förare på MyCamper. Var dock noga med att lägga till namnen på de extra förarna i bokningsförfrågan så att dessa också är med på hyreskontraktet, och därigenom också täcks av försäkringen. Om du önskar att lägga till extra förare efter er bokning är genomförd går det bra att lägga till dessa på det utskrivna hyreskontraktet.
Du lägger till namnen på extra förare när du gör bokningen så att dessa också kommer på hyreskontraktet. Om du önskar att lägga till en extra förare efter att bokningsprocessen är genomförd lägger du till namnet på det utskrivna hyreskontraktet.